מדריך לבעל קרקע – חלק ב'

אנשים רבים שהזכויות במגרש התגלגלו לידם עקב ירושה או העברה ללא תמורה מבני משפחה כלשהם, כלל אינם יודעים היכן בדיוק ממוקם המגרש האמור, ויש להם רק מושג כללי על איזור מסויים בו מצוי המגרש. אמנם אין זו עיצה משפטית, אך כדאי לגשת ולראות את המיקום המדוייק של המגרש, וזאת גם על-מנת לראות במו עינכם את הרכוש שבבעלותכם, דבר שיאפשר לכם לקבל החלטה טובה יותר ביחס למה בכוונתכם לנסות לעשות במגרש. לדוגמא, אם מדובר במגרש שעליו ניתן לבנות בית מגורים, אולי תגלו כי המיקום שלו מאוד קוסם לכם ודווקא מתאים לתוכניותכם להקים את בית המגורים שלכם על המגרש. לעומת זאת אם מדובר באדמת טרשים מרוחקת מכל ישוב ושלא ניתן לבנות עליה דבר בעתיד הקרוב, יהיה לכם קל יותר להתמודד עם הצעות מחיר נמוכות לכאורה שתקבלו על המגרש, שכן תראו במו עינכם את "הסחורה". כמו כן, חשוב לראות ולבדוק אם אין פולשים למינהם שתפסו חזקה על המגרש שבבעלותכם, כי חשבו שבעל הקרקע נעלם ואינו מתעניין ברכוש שלו, ואפשר לפלוש ללא מפריע ולעשות שימוש חינם בקרקע זו. פולשים אלה ניתן לפנות מהמגרש על-ידי פניה בהליך מתאים לבית המשפט, ואין דרך חוקית אחרת בנסיבות אלה לפנות את הפולשים באמצעות פעולה עצמאית שלכם או אפילו באמצעות פניה למשטרה.

אם נתקלתם בקושי לאתר את הפרטים המדוייקים של המגרש שבבעלותכם, אפשר למצוא פתרונות שונים לבעיות הזיהוי השונות.

אם רציתם להוציא נסח רישום מלשכת רישום המקרקעין (טאבו), כדי לבדוק את טיב הזכויות, את פרטיי השותפים שלכם במגרש ואת יתר הפרטים ביחס למצב הזכויות,  אך לא ידוע לכם מספר הגוש והחלקה של מגרש, אלא רק הכתובת שלו, פשוט הכנסו לאתר האינטרנט של העיריה או המועצה המקומית בתחומן מצוי המגרש, ולמרביתן יש מחשבון איתור גוש חלקה בהתאם לכתובת, ותקבלו את מספר הגוש והחלקה.

אם הגעתם לטאבו וביקשתם להוציא נסח לפי פרטי גוש וחלקה שמצאתם בתיק ישן שברשותכם, ובטאבו מסרו לכם כי אין מגרש העונה לפרטים אלה, יתכן מאוד שהחלקה עברה הליך של איחוד או חלוקה מחדש למגרשים קטנים יותר, והמגרש שבבעלותכם קיבל בינתיים מיספור שונה בטאבו. במקרה זה ניתן לבקש בטאבו פרטים על מספרי חלקות ישנים, או להזמין את התיק המקורי מארכיב הטאבו (דבר הכרוך בהגשת בקשה ותשלום אגרה של כשישים ש"ח), ובדרך זאת להתחקות אחר המיספור העדכני של המגרש שלכם.

ישנם שטחי קרקע גדולים ופתוחים, שמבחינה רישומים מחולקים למגרשים קטנים יותר, אשר אחד מהם נמצא בבעלותכם. איך תדעו לזהות את המיקום הספציפי ואת הגבולות המדוייקים של המגרש שלכם? פניה לעיריה בתחומה נמצא המגרש יכולה להציג בפניכם מפת חלוקה של המגרשים, שיכולה לפעמים לסייע באיתור הנדרש, אולם לעיתים אין מנוס מלפנות למודד מוסמך, על-מנת שיכין עבורכם מפה ברורה ויסמן על גבי השטח עצמו את הגבולות של המגרש. לא פעם, סימון זה יהיה שונה ממצב בפועל בשטח, לדוגמא: בביקור שלכם באזור המגרש, גיליתם שטח מגודר שנמצא לכאורה בסמוך למגרש שבבעלותכם, אך למרבה ההפתעה, לאחר סימון המגרש על ידי המודד, מתברר כי הגדר צריכה להיות ממוקמת בטוואי אחר לגמריי, שכן היא נגסה באופן בלתי חוקי חלק מהמגרש שלכם.